19. jun, 2015

Vikten att planera sin träning !

Ikväll var det avslutning på tävlingslydnadskursen och fokus var att planera sina träningspass för att undvika slaskträning.Grundträning , Delar och moment, Kjedjor och helhet, Tävlingsträning

Hur ofta tänker man igenom hur man ska lägga upp sin träning? Ska jag tränar delar eller moment ? Hur? Var? Vad? När? ska jag belöna? Vad är belöningsbart? Behöver jag överträna vissa saker ? Ja listan kan göra hur lång som helst.

Ikväll gjorde man träningsplaner med hjälp av att göra stationer där man innan bestämt vad man skulle göra och hur man skulle belöna. Alla var väldigt duktiga på att hålla sig till planen men vi gjorde reflektioner att visa saker hade man glömt O va bra nu kom hjärnorna igång OM vikten att planera sin träning det gillade nog mest jag Cool. Att tänka igenom sin träning, att fundera och planera ta med sig till sin nästa träning är både roligt och ger fantastiska resultat och du säkerställer din träning.Att bara göra en gång som på tävling :)

Lydnad kräver mycket uthållighet för hundarna och hunden behöver ha en motivation som klara belastning. Att gilla att jobba och hålla ihop vet de flesta inte är samma sak. Därför behöver vi träna fokus, koncentration, växla tempo och massor av överdriven störingsträning.

Det ska var kul är nr 1.

Bra engangemang från hunden och föraren.

Rätt balans.

Gasa och bromsa.

Se till att belöningen är en sann belöning för din hund och se till att belöningen blir spännande. Att hunden får jobba för att få den. Ha kontroll på dina belöningar så det blir smidigt att använda.Har du en gasa hund lugna ner med ett omvänt lockande eller på bromsa hunden låt den sno bollen Cool. Tänk motstånd för få tryck i hunden . 

Träna kjedjor tidigt genom stationer tex. Hunden ska lära sig att jobba igenom flera moment innan belöningen kommer, variera genom att belöna på olika ställen efter tex en inkallning kanske du går 4 steg fot o sen kommer belöningen. En del av tränigen bör var tävlingsmässig.

Ju mer engagerad hunden blir utöka träningstiden och uthålligheten till belöning för att komma vidare i er träningen.

Ja det var lite kvällstänk :)